Cikkünkben áttekintjük a privátbanki szolgáltatások működését és eloszlatjuk a témával kapcsolatos tévhiteket.
Privátbanki Befektetés Útmutató:

Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a privát banki szolgáltatásokkal kapcsolatban, hogy Önnek már ne kelljen. Elérhető hozamok, költségek, egzotikus befektetési lehetőségek, mind egy helyen.

Mindannyian szeretnénk biztonságban tudni a megtakarított pénzünket, különösen igaz ez, ha nagyobb összegről van szó. Mondjuk örököltünk, vagy esetleg eladtunk egy ingatlant, amiből jelentősebb – például 25 millió forint vagy akár ennél is nagyobb – mennyiségű pénzre sikerült szert tennünk, amit szeretnénk biztonságosan és legalább infláció feletti hozamokat elérve befektetni több éven keresztül.

Napjainkban ugyanakkor, a biztonságos, értékálló, sőt akár kiemelkedő hozamokat termelő, egyedi igényekre szabott, rugalmas vagyonkezelés mellett egyre nagyobb igény mutatkozik a gyors és ügyfélcentrikus valódi szakértői ügyintézés lehetősége iránt is. 

Ezekben az esetekben a kereskedelmi bankok és vagyonkezelők által kínált privátbanki szolgáltatás és a személyes privátbankár lehet a legjobb választás számunkra. Ezek ugyanis képesek egyszerre megadni pénzünk professzionális kezelését, vagyonunk biztonságát és a személyreszabott, ügyfélbarát ügyintézést.

Azonban a számunkra ideális privátbanki szolgáltatás kiválasztása már korántsem ilyen egyszerű feladat.

A hazai piacon jelenleg körülbelül két tucat szolgáltató tevékenykedik a privátbanki szektorban és ezek szolgáltatási köre is igen sokrétű. Jelentős eltéréseket tapasztalhatunk emellett a befektetési lehetőségek, valamint az igényelhető exkluzív szolgáltatások körében is.

Vagyis egy nagyobb vagyon esetében, kellő körültekintés nélkül meghozott, elhamarkodott döntés éves szinten jelentős mennyiségű többletkiadást is jelenthet.

Ahhoz tehát, hogy objektíven válasszunk a pénzügyeinket illetően, érdemes pár dolgot tisztázni a privátbanki szolgáltatásokkal kapcsolatban. Például azt, hogy milyen költségekkel számolhatunk, milyen befektetési eszközökbe fektethetjük a pénzünket illetve azt is, hogy mi a különbség a vagyonkezelés és a befektetési tanácsadás között.

Cikkünkben mindenre kiterjedően áttekintjük ezeknek a szolgáltatásoknak a működését, a befektetési lehetőségeket és eloszlatjuk a félreértéseket, hogy ezzel is segítsük az ideális szolgáltatás kiválasztását.

Mi az a privátbanki szolgáltatás

A privátbanki szolgáltatás hallatán sokan talán egy piros szőnyeges, értékes festményekkel borított, márvány és aranyozott díszekkel ellátott épületet képzelnek el, ahol kizárólag a hatalmas vagyonnal rendelkező ügyfeleket fogadják és az ő pénzüket kezelik.

A valóság azonban az, hogy a privátbank nem egy önálló pénzintézet, hanem a kereskedelmi bankok, tehát például OTP, K&H, Budapest Bank és független vagyonkezelő cégek (pl. SPB, Hold Alapkezelő, Equilor) prémium szolgáltatása, ami a nagyobb vagyonnal rendelkező lakossági ügyfeleik részére érhető el.

Vagyis, ha ilyen számlát szeretnénk nyitni, akkor azt néhány kereskedelmi bankon vagy a már említett vagyonkezelő cégeken keresztül tehetjük meg. Ezzel kapcsolatban azonban jó, ha tudjuk, hogy egyes intézmények maguk ajánlják fel privátbanki szolgáltatásaikat a feltételeknek megfelelő ügyfelek részére. Máshol pedig magának az ügyfélnek kell igényét jelezni bankja, vagy vagyonkezelője felé.

Ezek után jogosan merülhet fel a kérdés, hogy milyen feltételeknek kell megfelelni és mekkora összegtől érdemes ebben a szolgáltatásban gondolkodni.

A válasz azonban nem olyan egyszerű, hiszen a szolgáltatások igénybevételéhez szükséges minimum belépési limit meglehetősen széles skálán mozog 25 millió forinttól akár 1 millió euróig.

Ugyanakkor megfelelő közvetítőn keresztül már ennél alacsonyabb összegtől, akár 10 millió forint összeghatártól bejuthatunk egyes privátbanki szolgáltatókhoz. (Hogy melyek ezek a privátbanki szolgáltatók és milyen feltételekkel lehet bekerülni hozzájuk? Ebben tanácsadó kollégáink tudnak segíteni.)

Némely szolgáltatónál ráadásul még intézményen belül is további kategóriákat különböztetnek meg a privátbanki ügyfelek között. Ezért mindenképpen érdemes alaposan mérlegelni mielőtt végleg eldöntjük, hogy melyik pénzintézet privátbanki szolgáltatását választjuk. 

Az egyes szolgáltatók pontos belépési költségeit cikkünk egy későbbi, a Privátbankok összehasonlítása című fejezetben egy táblázatban gyűjtöttük össze. Most azonban nézzük meg, hogy pontosan milyen banki szolgáltatási szintek léteznek és ezeket milyen feltételekkel vehetjük igénybe.

Milyen banki szolgáltatási szintek léteznek?

Elsőként fontos tisztázni azt, hogy a prémium banki szolgáltatás nem ugyanazt jelenti, mint a privátbanki szolgáltatás. Sokszor ugyanis ezt a két fogalmat helytelenül használják a mindennapokban.

Talán kezdjük ott, hogy a hazai kereskedelmi bankok a lakossági szolgáltatásban három ügyfél kategóriát különböztetnek meg:

  1. normál ügyfél,
  2. prémium banki ügyfél,
  3. privátbanki ügyfél.

Normál banki ügyfélnek számítanak az átlagos lakossági folyószámla tulajdonosok, akik a fizetésüket, bevételeiket bankszámlájukra kapják, utalnak a számlájukról, esetleg rendelkeznek némi megtakarítással is. Ők a hétköznapi értelemben vett banki ügyfelek.

Ezt a szolgáltatást pedig tulajdonképpen 14 éves kortól – a nagykorúságig csak szülői beleegyezéssel – bárki igénybe veheti, vagyis normál banki ügyfélként nincs vagyoni limitje annak, hogy bankszámlát nyissunk.

A prémium banki szolgáltatást igénylők köre már lényegesen szűkebb, ugyanakkor a privátbanki szolgáltatáshoz képest már jóval alacsonyabb összegtől is igényelhető és több ember számára elérhető.

Prémium banki ügyféllé ugyanis, akár már havi 200 ezer forintos fizetéstől, illetve pár millió forintos megtakarítási összegtől is válhatunk. Illetve bizonyos esetekben még akár hitelünk által is jogosultak lehetünk ennek a szolgáltatásnak az igénybevételére. Természetesen ilyen esetben még nyomatékosabb elvárás a hitelünk rendszeres és pontos törlesztése.

Prémium banki ügyfélként emellett a normál lakossági ügyfelekkel szemben számos előnyt élvezhetünk. Például időpontra érkezhetünk, így nem kell sorban állnunk a bankfiókunkban, és pénzügyeinket személyes kapcsolattartónkon keresztül intézhetjük.

Ezek alapján láthatjuk tehát, hogy ki számít normál és prémium banki ügyfélnek, a továbbiakban pedig nézzük meg, hogy pontosan kik is a privátbanki ügyfelek és milyen szolgáltatásokat vehetnek igénybe. 

A privátbanki ügyfelek számos előnyt élveznek, például a befektetési lehetőségek széles kínálata áll rendelezésükre, valamint privátbankáruk kezeli megtakarításukat.

Milyen előnyei vannak  a privátbankoknak?

Ennek áttekintéséhez ketté kell választanunk a privátbanki szolgáltatást nyújtó pénzintézeteket aszerint, hogy rendelkeznek-e kereskedelmi banki háttérrel, vagy sem.

Amennyiben igen, akkor hétköznapi banki ügyeink kapcsán is számíthatunk még a prémium szinthez képest is extra figyelemre, kiszolgálásra.

Amely szolgáltató nem rendelkezik ilyen háttérrel, természetesen ott is alapvető a kiemelt figyelem és törődés, de bankszámlával, bankkártyával kapcsolatos extra kedvezményekkel nem fognak tudni segíteni minket.

Ezek után nézzük meg részletesebben is, hogy milyen előnyöket élvezhetnek a privátbanki ügyfelek:

  • A befektetési lehetőségek sokkal szélesebb kínálata válik elérhetővé számunkra, például többféle, akár egyedi és személyre szabott hitelkonstrukciók, hazai és nemzetközi befektetési lehetőségek számos variációja vagy akár egzotikus – a nagyközönség számára nehezen elérhető – befektetési eszközök.
  • Megtakarításunk kezelését akár teljesen a privátbankárunkra bízhatjuk, ha pedig magunk is bele kívánunk szólni a pénzügyi döntésekbe, akkor tanácsokkal, egyedi naprakész elemzésekkel is segítheti befektetésünket.
  • Akár olyan különleges szolgáltatásokat is igénybe vehetünk, mint az adó-, műkincs- vagy jogi tanácsadás.
  • Befektetéseink ügyintézést sorban állás nélkül intézhetjük, kívánságunk szerint akár bankon kívül, egy általunk meghatározott helyen és időben is. Vagyis Privátbanki ügyfélként nem muszáj befáradnunk bankfiókunkba az ügyintézéshez.

Az alábbi előnyöket csak a kereskedelmi banki hátterű szolgáltatók tudják biztosítani:

  • Az egykapus szolgáltatásnak köszönhetően minden pénzügyünket – személyes és céges, értékpapír- (befektetés) és pénzszámla vezetés, hitelügyintézés stb. – egy helyen, a privátbankárunkon keresztül intézhetjük. Vagyis minden egy kézben lehet.
  • A bankfiókban kényelmünkről exkluzív környezet és kiszolgálás gondoskodik.
  • Dedikált privátbankárt kapunk, aki a hagyományos banki ügyintézőknél jelentősen magasabban képzett szakemberként megismer minket, az igényeinket és céljainkat. Ez alapján pedig személyesen kezeli befektetéseinket.
  • Kedvezményes díjazásban is részesülhetünk, hiszen a privátbanki ügyfelek számára olcsóbb lehet a bankszámlavezetés és akár még ajándék bankkártyát is kaphatunk. 

Ezek alapján talán jobban láthatjuk a különbségeket a hagyományos, prémium és privátbanki ügyfelek, valamint az ezekhez tartozó szolgáltatások között és jobban átláthatjuk, hogy melyik szolgáltatásra lehetünk jogosultak az aktuális helyzetünk alapján.

A továbbiakban nézzük meg, hogy milyen feladatai vannak egy privátbankárnak.

Mit csinál egy privátbankár

Ismét érdemes két csoportra osztani a privátbankárokat. Az első csoportba újfent azok kerülnek, akik hátterében kereskedelmi bank áll. A második csoportba pedig azok, akiknél ez nem áll fenn.

Összefoglalóan a privátbankár, ahogy azt korábban is írtuk, egy magasan képzett, professzionális pénzügyi szakember, aki szakirányú felsőfokú végzettséggel és minimum 5-10 éves releváns szakmai tapasztalattal rendelkezik. Vagyis magabiztosan mozog a befektetések világában, így képes a rábízott vagyonunkat elvárásainknak megfelelően kezelni és gyarapítani.

Személyi bankárként a vagyonunk kezelésével kapcsolatos mindenféle ügyet rábízhatunk. Ennek részeként megfelelő tanácsokkal lát el bennünket befektetéseinket illetően.

Banki háttér esetén azonban a már említett egykapus rendszerben minden egyéb befektetési és tranzakciós ügyletet rajta keresztül bonyolíthatunk le az adminisztrációs ügyektől kezdve egészen a hitelügyéntézésig. Emellett pedig rajta keresztül hozzájuthatunk olyan pénzügyi termékekhez, amiket más ügyfelek nem érnek el, mivel a szolgáltatók teljes termékpalettájukat jellemzően csak a privátbanki ügyfeleknek teszik elérhetővé.

Azt is fontos tudni, hogy a személyi vagyonkezelő kiemelt figyelmet fordít az ügyfél igényeire, így, ha kell “házhoz is megy”, ezzel is biztosítva a kényelmes ügyintézést.

Bár a privátbankár egyszerre több ügyféllel is foglalkozik, mégis mélyrehatóan ismeri igényeinket, preferenciáinkat. Ezért képes olyan szolgáltatást nyújtani számunkra, aminek keretén belül mindent elkövet, hogy befektetési céljainkat elérjük.

Mivel pedig sokkal rugalmasabb, mint egy átlagos banki ügyintéző, ezért ügyfélcentrikusabb és személyre szabottabb kiszolgálást tudunk igénybe venni általa.

Láthatjuk tehát, hogy egy privátbankár a pénzügyek magas szintű kezelése mellett, időt szán arra, hogy személyesen is megismerjen minket, így igényeinket és céljainkat is szem előtt tartva kezeli a teljes vagyonunkat.

Éppen ezért rendkívül fontos megvizsgálni, hogy milyen szakembert választunk, hiszen akár az összes pénzügyünket egy kézben kezelheti. Általában véve elmondhatjuk, hogy jó döntés lehet, ha több éves tapasztalattal és maximum 50-60 ügyféllel rendelkező személyi bankár mellett köteleződünk el.

Hiszen, ha túl sok befektetést kezel egyszerre, akkor fennáll annak a veszélye, hogy leterheltsége miatt nem lesz képes mélységében megismerni pénzügyeinkkel kapcsolatos elképzeléseinket, megtakarítási céljainkat. Emiatt pedig nem tud kellő mértékű figyelmet fordítani arra, hogy tudásának legjavát adva megvalósítsa ügyfelei befektetési céljait. 

Ha pedig kevés tapasztalata van egy privátbankárnak, akkor előfordulhat, hogy nem a számunkra legjobb szolgáltatást tudja majd nyújtani.

Ne hagyjuk tehát, hogy pusztán a kellemes, impozáns irodai környezet és a finom kávé vagy a “házhoz jövő” ügyintézés lehetősége elterelje a figyelmünket arról, hogy több tízmillió forint kezelését készülünk rábízni egyetlen szakemberre.

Privátbanki befektetés kezelés

A privátbanki szolgáltatás, a lakossági ügyfelek által elérhető legmagasabb szintű pénzügyi szolgáltatás, aminek keretében az elérhető befektetési lehetőségek köre is sokkal szélesebb skálán mozog a normál vagy prémium banki ügyfelekéhez képest.

A rájuk bízott tőkénket – a szolgáltatótól függően – kétféle módon kezelhetik a privátbankárok. Az egyik forma a vagyonkezelés a másik pedig befektetési tanácsadás.

A legfontosabb különbség a két szolgáltatás között az, hogy milyen mélységig szeretnénk beleszólni a pénzügyeink, befektetéseink kezelésébe.

A vagyonkezelés során ugyanis az általunk megadott felhatalmazásnak köszönhetően a privátbankárunk minden befektetéssel kapcsolatos ügyet el tud intézni számunkra, ezzel pedig átvállalja a döntésekkel járó terheket is.

A befektetési tanácsadás során viszont minden szükséges információval ellát minket személyi bankárunk, ugyanakkor a végső jóváhagyást minden esetben nekünk kell meghozni a befektetésekkel kapcsolatban, vagyis a javasolt tranzakciók előtt – legalább ellenőrzésképpen – még rábólinthatunk az adott ügyletekre.

Az azonban mindkét szolgáltatás előnye, hogy pénzügyeinket illetően nem kell kizárólag a saját ismereteinkre, megérzéseinkre hagyatkoznunk, hiszen – a kontroll és a felelősség különböző mértékű átadása mellett – a szükséges információkat és támogatást mindenképpen megkapjuk a pénzügyi céljaink eléréséhez.

Nézzük is meg részletesebben, hogy kinek és milyen esetekben lehet jó választás a vagyonkezelés, illetve a befektetési tanácsadás a pénzügyek kezelésére.

Vagyonkezelés

Vagyonkezelés során privátbankárunk fog helyettünk döntést hozni pénzügyeinket illetően, vagyis ebben az esetben nincs beleszólásunk abba, hogy a pénzünket milyen típusú értékpapírokba fektesse be. 

Ez azonban nem azt jelenti, hogy személyi bankárunk kénye-kedve szerint kockáztathatná vagyonunkat. 

Vagyonkezelés esetében ugyanis a választott szolgáltatónk szakembere elsőként minden esetben feltárja kockázatvállalási hajlandóságunkat, ami  a vagyonkezelési szerződésben is rögzítésre kerül.  A befektetés kezelésnek erre a formájára ugyanis rendkívül szigorú szabályok vonatkoznak, hiszen minden ezzel kapcsolatos döntést a privátbankárunk fog meghozni pénzügyi ismereteinek, a kockázattűrő hajlandóságunknak és céljainknak megfelelően.

Nézzük meg két példán keresztül, hogy néz ki mindez a gyakorlatban.

Tegyük fel, hogy egy ingatlaneladásból sikerült szert tennünk egy jelentősebb összegre, amit szeretnénk befektetni, hogy megőrizze, ideális esetben növelje az értékét mindaddig, amíg nem vásárolunk belőle például egy másik lakást. Ebben az esetben nem cél a kockázatos, kiemelkedő hozamokat nyújtó befektetési lehetőség, hiszen rövid távon sokkal biztonságosabb alacsony kockázatú portfólióba, eszközökbe fektetni.

Vagyis ilyenkor a kockázattűrő hajlandóságunk mérsékelt, és privátbankárunk ennek ismeretében sokkal inkább állampapírokba és kötvényekbe fekteti be pénzünket, amik alacsonyabb hozamot adnak ugyan, mégis biztonságosabbak, mint a részvények.

Ellenben, ha mondjuk cégünk osztalékát szeretnénk a tőzsdén befektetni hosszú távra, mert nincs konkrét rövid távú célunk azzal az összeggel, akkor a hosszabb befektetési időnek köszönhetően magasabb kockázati kitettség is beleférhet.

Hiszen a hosszú futamidő alatt egy esetleges veszteséges időszakot nem kell realizálnunk, és a visszaemelkedést követően ismét van lehetőségünk tovább növelni a befektetés értékét. Ennek köszönhetően pedig személyi bankárunk akár fejlődő piaci részvényeket is bátrabban vásárolhat, amin keresztül kellő idő alatt összességében magasabb hozamokat is realizálhatunk.

A kockázattűrő hajlandóságunkat azonban a futamidő alatt bármikor módosíthatjuk. Nem kell tehát attól félnünk, hogy a befektetés elején meghatározott kockázati szintet kötelező végig vállalnunk, hiszen könnyedén emelhetjük vagy csökkenthetjük ennek mértékét.  

Ha olyan privátbankot választunk, ahol a vagyonkezelést részesítik előnyben, akkor mindenképpen érdemes megvizsgálnunk leendő vagyonkezelőnk korábbi eredményeit is, kiemelt figyelmet fordítva a recesszió által sújtott évekre. A válsággal érintett időszakokban nyújtott kiegyensúlyozott teljesítményből ugyanis következtethetünk a vagyonkezelő válságkezelési stratégiáinak eredményességére, ami megkönnyítheti döntésünket.

Egy gazdaságilag felfelé ívelő időszakban ugyanis sokkal könnyebb jó teljesítményeket elérni. Ezért az igazán jó szolgáltatók azok, akik akkor is relatíve jó hozamokat tudnak produkálni, amikor mások veszteségesek.

A vagyonkezelés szolgáltatás annak lehet előnyös, aki szeretné vagyonát biztonságban tudni, ugyanakkor nem rendelkezik átfogó pénzpiaci ismeretekkel, és egyáltalán nem akar befektetéseinek kezelésével foglalkozni, továbbá mentesülne még a  befektetési javaslatok jóváhagyásának lehetősége alól is.

A befektetési tanácsadás során privátbankárunk bemutatja a rendelkezésre álló alternatívákat, a végső döntés pedig a mi kezünkben marad.

Befektetési tanácsadás

A befektetési tanácsadás szolgáltatás során – szemben a vagyonkezeléssel – a végső döntés a mi kezünkben marad.

Vagyis privátbankárunk minden szükséges információval ellát minket, befektetési alternatívák konkrét ajánlataival készül, elkészíti a rendszeres elemzéseket, átadja a döntéshozatalhoz szükséges háttérinformációkat, ugyanakkor a beleegyezésünk nélkül nem kereskedik a pénzünkkel.

Fontos elkülöníteni, hogy a privátbanki befektetési tanácsadás nem azonos a független pénzügyi tanácsadással. Ez utóbbi ugyanis a megfelelő befektetési forma – tehát a banki lekötés, egyösszegű biztosítói befektetés, állampapír vagy éppen a privátbanki szolgáltatások közül segít kiválasztani az élethelyzetünknek legmegfelelőbbet. Ezzel szemben befektetési tanácsadást a privátbankároktól kaphatunk arról, hogy konkrétan milyen értékpapírokba fektessük a pénzünket, és ami így egy külön jogi fogalom.

Ez pedig azt is jelenti, hogy lehetőségünk van akár arra is, hogy elutasítsunk egyes ajánlatokat, ha azokat valamilyen oknál fogva aggályosnak tartjuk.

Ilyen lehet például az is, ha valamilyen elvi ok miatt nem szeretnénk mondjuk egy adott ország, vagy régió vállalatainak (pl. ázsiai tőzsdepiac, bizonyos tech- vagy húsfeldolgozó cégek) részvényeibe, kötvényeibe fektetni.

Ebben az esetben új befektetési javaslatokat kérhetünk, amiket utána újra részletesen ismertet privátbankárunk és átbeszélhetjük a felmerülő kérdéseket. Vagyonkezelőnk pedig csak akkor indítja el a tényleges kereskedési folyamatot, ha mi azt jóváhagytuk.

Láthatjuk tehát, hogy a befektetési tanácsadás során minden egyes eladáshoz és vásárláshoz a mi jóváhagyásunkra van szükség. Vagyis jobban tudjuk kontrollálni a pénzügyeinket, mint a vagyonkezelés esetében, ahol már csak a befektetés tényével szembesülhetünk, hiszen ott nem választhatjuk meg a befektetési termékek konkrét körét, csak annak kockázati szintjét.

A befektetési tanácsadás azoknak lehet jó választás, akik nem szeretnék kiengedni kezükből a kontrollt, mivel biztonságosabbnak érzik azt, ha a befektetési javaslat bemutatását követően maguk mondhatják ki a végső döntést egy tranzakció felett.

A privátbankolás költségei

Költségek tekintetében igen jelentős szórást tapasztalhatunk, aminek többek között az az oka, hogy sokszor vagyoni helyzetünkhöz igazítják a költségeket a szolgáltatók. Vagyis sok esetben csak százalékos értékekkel találkozhatunk a várható díjak kapcsán.

Amennyiben a privátbanki szolgáltatónk kereskedelmi banki háttérrel is rendelkezik, akkor számíthatunk arra, hogy kedvezményes díjat kapunk az általános banki szolgáltatások kapcsán is (pl. bankszámla vezetési díj, átutalási díj, bankkártya éves díja, stb.).  

Most nézzük meg részletesebben, hogy milyen díjakra, költségekre kell számítanunk.

Számlavezetési díj

Számlavezetési díj általában két részből tevődik össze. Egyrészt a tényleges számlavezetéssel kapcsolatos költségekből, másrészt pedig egyes bankok esetében a vagyonkezelési és befektetési tanácsadás díját is ennek keretében számolják.

A díjszámítás módjában azonban pénzintézetenként eltéréseket tapasztalhatunk, ami – ahogy azt már írtuk is – megnehezíti az összehasonlíthatóságot, ezáltal pedig a választást is.

Vannak ugyanis bankok, ahol előre meghatározott fix díjat számolnak fel számlavezetési díj címen. Ugyanakkor olyan pénzintézettel is találkozhatunk, ahol vagyonarányosan – vagyis a befektetettvagyonunk aktuális értékének fényében határozzák meg egy bizonyos százalékban a számlavezetési díj mértékét.

Emellett bizonyos bankoknál a számlavezetési díjba építik bele a százalékosan megállapított vagyonkezelési, illetve befektetési tanácsadási díjat is. Ebben az esetben azonban arányaiban magasabb számlavezetési díjak kerülnek megállapításra, mint azoknál a szolgáltatóknál, ahol ezt a két költségtípust külön állapítják meg. 

A vagyonarányos számítási módot tekintve ezek a költségek jellemzően vagyonunk 0,5-1,0%-a éves szinten, tehát 50 millió forintnál 250-500 ezer forint évente. 

Ugyanakkor, ahogy azt már többször is írtuk, számos pénzintézet kínál kedvezményeket, a költségek tekintetében is, így találkozhatunk olyan szolgáltatókkal, akik például a tartós befektetési számla (TBSZ) vezetését díjmentesen biztosítják számunkra.

Érdemes tehát alaposan megvizsgálni, hogy ebbe a díjba beletartozik-e a vagyonkezelési, befektetési tanácsadási díj és azért vonnak-e el magasabb költségeket, ahogy annak is jó, ha utána járunk, hogy fix vagy vagyonarányos díjszámítást alkalmaznak és számunkra melyik lehet gazdaságosabb.

Befektetési tanácsadói, vagyonkezelői díjak

Ezt a költséget tulajdonképpen a privátbankárunk szakértelméért cserébe fizetjük, amiért dolgozik a pénzünkkel. Akár úgy, hogy a kockázattűrő hajlandóságunk felmérése után teljes egészében kezeli a befektetéseinket, akár úgy, hogy részletes és átfogó tájékoztatást ad a befektetési tervekről, amit a jóváhagyásunk után indít el. Vagyis mindenképpen aktívan dolgoznak a befektetéseinkkel, aminek költsége van. 

Ahogy arról már írtunk is, bankonként eltérő, hogy a számlavezetési díjba beépítve vagy attól elkülönülten, külön címen számolják fel a vagyonkezelői, befektetési tanácsadói díjat.

Az azonban minden banknál egységes, hogy ezt a költséget minden esetben százalékosan adják meg. Tehát ennek a pontos összegét az határozza meg, hogy vagyonunk mekkora részét szeretnénk befektetni.

Ugyanakkor nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy ezek a díjak kizárólag abban az esetben kerülnek külön jogcímen megállapításra, ha a számlavezetési díjban nem kerülnek levonásra. Vagyis, ha egy privátbanknál nem találkozunk külön ezzel a költséggel, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a számlavezetési díjba be van építve.

Sikerdíj

Privátbankolás során sokszor találkozhatunk az úgynevezett sikerdíjas, vagy hozamcentrikus díjazással is. Ez az egyik legelterjedtebb díjazás, és talán a számunkra legkedvezőbb is. Ugyanis ilyenkor a szolgáltató valamilyen elért teljesítményhez köti a díjazást. Ez általában a befektetéseink többlethozamának a 20-30%-a körül van meghatározva.

Tehát, ha például az előzetesen meghatározott hozamcél évi 4%, azonban mégis 10 %-os hozamot érünk el, akkor a 4% feletti teljesítmény egy részét – jellemzően annak 20-30%-át – a privátbanki szolgáltató megtartja magának sikerdíjként.

Vagyis ebben az esetben, mivel 6 százalékponttal jobb hozamokat ért el vagyonkezelőnk mint a benchmark, ezért – például 30%-os verzió esetén – a sikerdíja ebből 1,8 százalékpont lesz. Ennek fényében pedig az az elért 10%-os hozamból a sikerdíj megfizetése után nálunk maradó tényleges nyereség 8,2% lesz.

Az ilyen sikerdíjas szolgáltatások legnagyobb előnye, hogy a privátbanki szolgáltatók nem tesznek felelőtlen ígéreteket. A biztos bevétel elérése motiválja őket, hogy a náluk elhelyezett pénzünket a lehető legnagyobb hozzáértéssel kezeljék, hiszen bevételeik teljes mértékben a mi sikereinktől függően alakulnak. Ez a helyzet tehát rákényszeríti a privátbankárunkat, hogy reális befektetési célokat tűzzön ki, és ne ígérjen felelőtlen hozamokat, különben könnyen bevétel nélkül maradhat.

Sikerdíjakkal találkozhatunk mind a befektetési tanácsadási, mind pedig a vagyonkezelési szolgáltatás során. Ez tehát a már említett vagyonkezelői és befektetési tanácsadói díjtól független, a privátbankárok díjának másik része. A legtöbb privátbanki szolgáltatónál ugyanis mind a kettőt levonják, a sikerdíjat is és a tanácsadói-, vagy vagyonkezelői díjat is.

A tranzakciós költségek az adás-vétel ügyletek költségeit foglalják magukban.

Tranzakciós költségek

A tranzakciós költségek az adás-vételi ügyletek költségeit foglalják magukban. Ez tehát a befektetett pénzünkből vásárolt (majd eladott) értékpapírok kereskedési költsége, amit – bármilyen formában is kereskedjünk – ki kell fizetnünk.

A tranzakciós költség szinte minden értékpapír vásárlása és eladása esetében felmerülhet. Kivételként talán az államkötvények szerepelhetnek, de a brókercégek akár ezek után is felszámolhatnak tranzakciós díjat. 
A tranzakciós költség termékfajtánként és forgalmazási országonként teljes mértékben eltérő lehet, mindenképp érdemes a privátbanki szolgáltató kondíciós listáját alaposan áttanulmányozni, illetve, ha már személyes megbeszélésig eljutottunk, akkor szóban is egyeztetni ezekről, hogy később ne érhessen minket meglepetés.

Mögöttes instrumentumok költségei

Erről a költségfajtáról csak röviden, tájékoztató jelleggel írunk, mert sem az értékpapírszámlánkon, sem a kereskedésünk során nem jelenik meg közvetlenül.

Ez a költség jellemzően a befektetési alapok esetén merül fel és a befektetési alap árfolyamába már beépült. Ez az adott alapot menedzselő szakértők díja, ami azért merül fel, mert a hagyományos befektetési alapok jellemzően úgynevezett aktívan kezelt eszközök. Ez pedig annyit tesz, hogy a befektetési alapok – a rögzített kezelési szabályzatuk szerint – aktívan változtatják a portfóliójukat, hogy minél jobb eredményt érjenek el.

Míg a befektetési alapok adásával és vételével kapcsolatos költségeket viszontlátjuk a számlakivonatunkon, addig ezekkel a mögöttes költségekkel nem fogunk rajta találkozni, mert ezt az alap által kezelt pénzállományból fizetik ki, tehát az alap értéke (árfolyama) már e költség nélkül kerül kiszámításra.

Mibe fektethetjük a pénzünket

Láthattuk tehát, hogy a privátbanki költségek sokfélék lehetnek és nagyban függnek a választott befektetési eszközeink típusától is.

A privátbanki szolgáltatás egyik nagy előnye, hogy szakértők fognak segíteni minket abban, hogy konkrétan mibe és mikor érdemes elhelyezni a pénzünket. A másik kiemelkedő előnye viszont abban rejlik, hogy olyan befektetési eszközöket, instrumentumokat vásárolhatunk, amelyeket kisbefektetőként nem érhetnénk el.

Ebben a fejezetben a privátbanki ügyfélként előttünk megnyíló befektetési lehetőségekkel fogunk megismerkedni és ezeket a termékeket vesszük górcső alá. Megvizsgáljuk az előnyeiket, hátrányaikat, az egyes instrumentumokban rejlő lehetőségeket. 

Azokkal instrumentumokkal, amelyekkel akár mi magunk is tudnánk kereskedni, most nem foglalkozunk részletesen. Felsoroljuk őket, de mélyebben bemutatni csak azokat fogjuk, amelyek egy “hétköznapi kereskedő” számára nem lennének elérhetőek.

Amennyiben kérdése van az egyes termékcsoportok kapcsán, szívesen ajánljuk figyelmébe honlapunk további cikkeit, ahol az összes kereskedhető termékfajtát részletesen bemutatjuk.

Vállalati kötvények a világ minden tájáról

Az egyik látványos előnye a privátbanki szolgáltatásoknak, hogy olyan vállalati kötvények megvásárlása is felmerülhet a számunkra, amelyeket kisbefektetőként nem tudnánk elérni. Vagy azért, mert olyan piacon (pl. olyan országok tőzsdéin, vagy tőzsdén kívüli (OTC) kereskedelemben) forognak, amelyhez nincs hozzáférésünk, vagy azért, mert olyan ára lehet egy-egy darab instrumentumnak, amely messze túlnyúl a lehetőségeinken.

A tőzsdén kívüli (OTC, azaz Over The Counter) kereskedésnek nincs külön helyszíne, a kereskedhető termékek, a különböző – gyakran a befektetők védelme érdekében rögzített – folyamatok nincsenek standardizálva, az árakat pedig az üzletkötők határozzák meg. Az itt forgó termékek legnagyobb előnye a rugalmasságuk. Hétköznapi nyelvre fordítva az OTC kereskedelem lényege, hogy az ügyletkötés hátterét nem a tőzsdék, hanem a nagy befektetési bankok, illetve más szolgáltatók biztosítják, leginkább webes felületen, vagy akár telefonon keresztül is. Brókerek és kereskedők egymás között adják és veszik ezeket a tőzsdén nem jegyzett részvényeket, kötvényeket, más értékpapírokat.

Privátbanki szolgáltató részvételével ezeknek az értékpapíroknak a megvásárlására is lehetőségünk nyílik. Rajtuk keresztül elérhetjük az OTC piacokat, termékeket, és akár olyan instrumentumot is megvásárolhatunk, amelyet egyedül nem tudnánk.

Például egy privátbankár megteheti, hogy egy 500.000 eurós vállalati kötvényt megvásárol és megoszt több ügyfele befektetése között.

Privátbanki ügyfélként tehát sokkal szélesebb spektrumon juthatunk hozzá különböző országok és iparágak máshol jellemzően egyáltalán nem elérhető értékpapírjaihoz.

Az alábbiakban bemutatott befektetési temékek (állampapírok, egyedi részvények, stb.) nagy része nem csak privátbanki ügyfelek számára elérhetőek.

Tőzsdei és egyéb befektetési termékek

A következőkben ismertetésre kerülő befektetési lehetőségek jelentős része a nem privátbanki ügyfelek számára is elérhetőek, így ezeket csak röviden mutatjuk most be.

Állampapírok

Az állampapírok minden befektetési portfólióban fontos szerepet kaphatnak, ugyanis biztonságos és jól kiszámítható befektetéseknek számítanak, mivel futamidejük – és egyes típusoknál a kamataik – eleve rögzítettek.

Privátbanki ügyfélként akár idegen országok által kibocsájtott állampapírokat is könnyen megvásárolhatunk, amivel tovább diverzifikálhatjuk befektetéseinket.

Aki tehát rövid és középtávon jól kiszámítható, biztonságos befektetést keres, ami infláció feletti hozamokat adhat, annak pénze egy részét mindenképpen érdemes állampapírokban elhelyezni. Érdemes még szem előtt tartani, hogy ezek a befektetések olyankor értékelődnek fel igazán, amikor az egyébként alacsony kamatkörnyezetben nehezebb jól teljesítő befektetést találni.

Egyedi részvények, ETF-ek és befektetési alapok

Természetesen privátbanki ügyfélként nem csak a hazai és a legnagyobb nemzetközi tőzsdék válhatnak elérhetővé, hanem akár kisebb országok tőzsdéi, illetve az ott kereskedett cégek értékpapírjai is.

A részvények mellett minden tőzsdén népszerű terméknek számítanak az ETF-ek, azaz a tőzsdén kereskedett befektetési alapok (Exchange Traded Found), amelyek a diverzifikáció hatékony eszközeként lehetnek a kezünkben.

Hazai és nemzetközi viszonylatban is lehetőségünk nyílik nagyon széles skálából hagyományos (azaz nem tőzsdén kereskedett) befektetési alapot választani, vagy ezekből egy diverzifikált portfóliót építeni, természetesen a privátbankárunk szakértői segítségével.

Származtatott termékek

A származtatott termékek lehetőséget biztosítanak arra, hogy igazán kockázatos (nagy hozam és nagy veszteség lehetőségét is magába foglaló), összetett ügyleteket is kössünk. Ezekkel saját magunk csakis akkor kereskedjünk, ha pontosan tudjuk mit csinálunk, de a legjobb, ha privátbankárunk segítő javaslataira, esetleg döntéseire bízzuk magunkat.

A származtatott termékek közé tartoznak az árupiaci határidős ügyletek, amelyekkel akár olajat (pl. Crude Oil Brent), kakaót, cukrot, különböző fémeket, húsokat, gabonákat is vásárolhatunk (hogy csak néhány érdekesebbet említsünk).

Határidős kereskedés során afelek olyan megállapodást kötnek, ahol az ügyletet a jelenben kötik, de a teljesítése a jövőben – egy pontosan meghatározott napon – történik.

A határidős termékek mellett különleges befektetési stratégiákat tudunk megvalósítani a többi származtatott termékkel, így például a certifikátokkal, warrantokkal, illetve az opciókkal is. 

A certifikát egy pénzintézet által kibocsátott tanúsítvány, amely ára egy előre meghatározott rendszer szerint igazodik a mögötte álló termék (pl. egy részvény, vagy más tőzsdei termék) árfolyamváltozásához. A warrant a certifikátok egy speciális változata, amellyel tőkeáttételes kereskedés is megvalósítható.

Opciók esetében pedig az opció megvásárlója lehetőséget szerez arra, hogy az adott ügylet mögött álló terméket egy előre meghatározott időpontig, egy előre meghatározott áron megvásárolja, vagy eladja az opció kiírójának.

Érdekességképpen: Megfelelő opciók vételével és eladásával például olyan helyzetet is tudunk teremteni, amely akkor lesz nyereséges a számunkra, ha a részvénypiac egy adott időtávon belül nem mozdul el egyik irányba sem (se nem emelkedik, se nem esik) jelentősen vagy épp ellenkezőleg: nagy kilengést produkál, de az viszont nem is számít, hogy melyik irányba.

A jelenleg működő privátbankok döntő többsége valamely pénzintézethez kapcsolódik, azonban vannak néhányan, akik teljesen függetlenek.

Független privátbankok

A piacon lévő privátbankok nagyobb része valamely pénzintézethez kapcsolódik. Van azonban néhány, akik a függetlenség mellett kötelezték el magukat. 

A függetlenség kritériumát a MiFID II. (Markets in Financial Instruments Directive II.) irányelv határozza meg. Ez alapján a függetlenség – leegyszerűsítve – annyit tesz, hogy nem köti őket felsőbb utasítás, nem kapnak semmilyen jutalékot, ösztönzőt harmadik féltől attól függően, hogy mely befektetési terméket ajánlják az ügyfeleiknek. 

Abban az esetben, ha mégis jutalékot, vagy egyéb ösztönzőt fogad el, akkor ezt köteles jelezni az ügyfeleinek.

Privátbank kiválasztásakor érdemes átgondolnunk, hogy számunkra mennyire fontos, vagy éppen nem fontos szempont a privátbankárunk függetlensége.

Legtöbbször a teljesen független szolgáltatásnak egy magasabb tanácsadói díj az ára, ami szó szerint kamatostul megtérülhet. Ugyanis az olcsóbb, de elfogult tanácsért később esetleg magasabb árat fizethetünk az elmaradt többlethozamok révén.

Most, hogy tudjuk, pontosan mit is jelen, ha egy privátbank független, jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ez miért fontos. A válasz pedig, hogy azért, mert ez az intézkedés garantálja, hogy a privátbanki szolgáltató csakis az ügyfél sikeréért dolgozzon, és a számára legmegfelelőbb befektetést kínálja.

Privátbankok összehasonlítása

Az eddigiekben megismerhettük, hogy milyen befektetési lehetőségek közül válogathatunk milyen költségekkel számolhatunk privátbanki ügyfélként és hogyan védi az érdekeinket, ha egy pénzügyi szolgáltató független. Most pedig nézzük meg, hogy mely szolgáltatók milyen feltételek mellett kínálnak privátbanki szolgáltatást a hazai piacon.

A könnyebb áttekinthetőség végett egy összefoglaló táblázatban közöljük, hogy melyik banknál, vagyonkezelőnél lehetünk privátbanki ügyfelek, és milyen összeghatártól vehetjük igénybe az általuk kínált szolgáltatásokat, illetve megnézzük azt is, hogy ezek a pénzintézetek hány ügyfélszámlát kezelnek és mekkora az általuk kezelt vagyon. 

Privátbank szolgáltatók Magyarországon
Szolgáltató Ügyfélszámlák száma (fő) Kezelt vagyon (milliárd forint) Belépési összeg (millió forint)
Bank Gutmann nincs adat nincs adat 1 millió euro
Budapest Bank 3695 236,1 25
CIB 3053 395 60
Concorde 910 210 100
Equilior 500 36 50
Erste 2823 565 120
Generali 208 19,3 30
Hold Alapkezelő 610 177,7 80
K&H 1362 202 100
MKB nincs adat nincs adat 100
OTP Private Banking 23170 2117,9 301 vagy 1002
Raiffeisen 2496 620 100
SPB 1429 61,2 40
Takarék Privátbank 923 48,6 30
UniCredit 1805 317 100
  • Privátbank Szolgáltatás
  • Kiemelt Privátbanki szolgáltatás

A táblázatban 15 privátbanki szolgáltatót soroltunk fel néhány fontosabb adattal együtt. Az általuk kínált privátbanki szolgáltatások között már találunk olyat, amit akár már 25 millió forinttól is igénybe vehetünk. Láthatjuk azonban, hogy a szolgáltatók közül a legmagasabb belépési limitet a Bank Gutmann kéri el, itt ugyanis csak 1 millió eurós vagyontól lehetünk privátbanki ügyfelek.

Ugyanakkor megfelelő közvetítőn keresztül már ennél alacsonyabb összegtől, akár 10 millió forinttól is bekerülhetünk egyes privátbanki kezelőkhöz. Hogy melyek ezek a privátbanki szolgáltatók és milyen feltételekkel lehet bekerülni hozzájuk, abban tanácsadó kollégáink tudnak segíteni.

Emellett pedig azt is látjuk a táblázatból, hogy az OTP Bank a privátbanki ügyfelei között is két kategóriát különít el, amit értelemszerűen két különböző belépési összeghatártól – 30 és 100 millió forinttól – vagyunk jogosultak igénybe venni.

Általánosságban tehát azt mondhatjuk, hogy privátbanki szolgáltatások már 25-30 millió forinttól elérhetőek, ugyanakkor 80-100 millió forintos vagyontól még több lehetőség nyílik meg előttünk.

A rendelkezésre álló adatokat látva, megállapíthatjuk, hogy a legtöbb ügyfélszámlával és a legnagyobb kezelt vagyonnal az OTP Bank rendelkezik. A privátbanki szolgáltatók által kezelt vagyon teljes mennyisége pedig az 5000 milliárd forintot is meghaladja.

Azonban táblázatunkból az is kiderül, hogy mennyire összetett és bonyolult rendszerben működik a hazai privátbanki szektor. Ugyanis a legtöbb szolgáltató egyedi, vagyoni helyzethez igazított ajánlatokkal, kedvezményekkel és befektetési lehetőségekkel várja ügyfeleit.

Ezért meglehetősen nehéz olyan szempontrendszert felállítani, ami lehetővé teszi számunkra a hazai privátbanki szolgáltatók tárgyilagos, mindenre kiterjedő összehasonlítását. Ennek pedig leginkább az az oka, hogy a pénzintézetek igyekeznek egyedi termékeket és szolgáltatásokat kínálni ügyfeleiknek, amit legtöbbször a kezelt vagyon mérete is befolyásol.

Éppen ezért a megfelelő privátbank kiválasztásánál is sok tényezőt kell szem előtt tartani, ami meglehetősen idő- és energiaigényes feladat, különösen, ha személyes vagyonunk mellett, esetleg a céges pénzügyeinket is privátbankárra bíznánk. Érdemes tehát független pénzügyi tanácsadó segítségét kérni, aki segít eligazodni a privátbankok egyedi ajánlatainak, kedvezményeinek és költségeinek útvesztőjében.

A privátbanki befektetés főként azoknak az ügyfeleknek éri meg, akik több tíz millió forintos megtakarítással rendelkeznek.

A privátbanki befektetés azoknak az ügyfeleknek éri meg leginkább, akik több tíz millió forintos megtakarítással rendelkeznek, és fontosak számukra az egyedi befektetési megoldások, akiket vonzanak a nemzetközi pénzpiaci instrumentumok.

Emellett azoknak, akik arra törekszenek, hogy befektetéseikkel kiemelkedő hozamokat érjenek el, viszont esetleg nem rendelkeznek elegendő idővel, vagy kellő pénzpiaci ismeretekkel ahhoz, hogy vagyonukat kezeljék. A professzionális vagyonkezelésért azonban hajlandóak vállalni egy sikerdíjas rendszert, aminek következtében az elért hozamaik egy részét a privátbankuk megtartja magának fizetségként.    

Manapság ez már egyáltalán nem elérhetetlen. A kereskedelmi bankok és vagyonkezelők által kínált privátbanki szolgáltatások során ugyanis mindezek egyszerre megvalósíthatók.

Azonban láthattuk, hogy a hazai piacon is több, mint egy tucat szolgáltató közül választhatunk. Emellett pedig a bankok számos befektetési lehetőséget kínálnak ügyfeleiknek a privátbanki szolgáltatás keretein belül, amik között jelentős különbségeket tapasztalhatunk az elérhető szolgáltatások tekintetében.

Éppen ezért kiválasztani a számunkra legmegfelelőbb szolgáltatást laikus, a bankszektorban járatlan emberként meglehetősen kockázatos. Egy rosszul megválasztott privátbanki konstrukcióval ugyanis éves szinten akár vagyonunk értéke is sérülhet és céljaink elérését is hátráltathatja.

Ezért mindenképpen érdemes egy jól felkészült és független tanácsadó segítségét kérni, aki díjmentes tanácsadás keretén belül segít megtalálni a számunkra ideális privátbanki szolgáltatást.

Pénzügyeit ne bízza a szerencséjére, díjmentes tanácsadásunk keretén belül kérje független tanácsadóink segítségét, akik megtalálják a legjobb megoldást az Ön számára! Hiszen egy jól megválasztott privátbanki szolgáltatás akár több millió forint pluszt is jelenthet éves szinten.


Alakítsuk át együtt a pénzügyi gondolkodás­módot!

Kövessen, kedveljen, osszon meg, kérdezzen, írjon nekünk.

Örömmel beszélünk olvasóinkkal!